מה הדבר המשותף לכל אדם שמעוניין לרכוש רכב ומחפש פרטים על כך באתרי רכבים באינטרנט? התשובה: היצע ענק לבחירה של רכבים, אפשרות לרכישה / הזמנה אונליין ויכולת לביצוע עסקאות מקוונות.
קידום אתרי רכבים נחשבים לאתרי B2C ecommerce, זאת אומרת אתרי מסחר אלקטרוניים שפונים ברובם ללקוחות פרטיים.
רוב אתרי הרכבים מוצגים בצורה של אתרי קטלוג שמכילים דף מוצר ובו מבחר רכבים לבחירה ואינם כוללים אפשרות רכישה אונליין אלא דף יצירת קשר של פרטי הלקוח עבור חברת הרכבים על מנת לבצע הזמנת רכב או על מנת לברר פרטים נוספים אודותיו.
הסיבה לכך היא משום שרכישת רכב כיום עדיין נחשבת לדבר בעל משמעות כלכלית גדולה עבור צרכן הקצה, יתכן שבמקרה שבו מחירי הרכב יהיו זולים יותר (כפי שהדבר קיים במדינות רבות בעולם) ולא יחול עליהם מיסוי כבד (כפי שהדבר מצוי בארצנו) אזי יתכן ורכישת רכב הייתה נעשית לדבר פשוט כמו כל הזמנת מוצר באינטרנט.
אתרים למכירת רכבים חדשים / טרייד-אין:
כמעט בכל חודש נוסף שחקן חדש לתחום מכירות הרכב באינטרנט. עם היצע כל כך נרחב של עסקים שנכנסים לשוק הרכב בכל עת, חשוב מאוד להגיע למיצוי מקסימאלי של כל אתר מכירות רכב שמחשיב את עצמו למתקדם בתחום על מנת להתגבר על כל המתחרים בשוק.
בראש ובראשונה עניין נראות ועיצוב האתר, בייחוד באתרי רכב, הוא קריטי, יש לאפשר לכל לקוח שמסייר באתר את הכלים שיאפשרו לו להתמצא ביתר קלות ולהגיע לכל דבר שהוא מעוניין בו בקלות ובפשטות.
אם הוא מעוניין בדגם רכב מסוים הוא ידע בדיוק על מה להקליק על מנת להגיע אליו. אם הוא מעוניין לקבל אינפורמציה נוספת על דגם רכב מסוים הוא ידע שבסוף כל דף על כל דגם רכב, מצוי המידע שהוא מחפש ובכלל, כל אתר רכבים כמו קפיטל מוטורס שמכבד את עצמו יכלול את 3 האופציות החשובות ביותר:
דרך הזמנת הרכב: יכלול הסבר פשוט של כל שלבי סגירת הזמנת הרכב בצורה פשוטה ובולטת.
קטלוג רכבים: קטלוג רכבים מפורט ומסודר עד לרמת כל דגם ורמת גימור הרכב שכולל בתוכו פירוט תוכן מפורט כמו: ביצועים ומנוע, אבזור בטיחות וכו'. לכל אלו מתווסף תוכן נוסף המפרט על כל דגם את יתרונותיו.
מחשבון החזר חודשי: יתווסף לכל דף של כל דגם רכב ובו ניתנת האפשרות לבצע חישוב של תשלום המקדמה עבור הרכב ומהי העלות החודשית המוערכת שיהיה על רוכש הרכב לשלם עבורו.
קידום אתרי רכבים: אתרים לרכבי יד שנייה:
בעוד שקיימים אתרים למכירות רכבים חדשים וטרייד-אין, קיימים גם אתרים שמוכרים רכבי יד שנייה מלקוחות פרטיים. רוב אתרים אלו (או לפחות המוכרים ביותר מביניהם) כוללים בתוכם לוח מכירות רכבי יד שנייה אך אינם מתמקצעים רק במכירת רכבים אלו אלא גם בקטגוריות נוספות, כאשר מכירת רכבי יד שנייה הם רק סקטור אחד שכלול בתוכם.
הרווח של אותם אתרים אינו ממכירת הרכבים עצמם אלא ממכירת שטחי הפרסום באתר בכל קטגוריות הפרסום שהם מציעים.
אתרים מוכרים שמציעים סוגי מכירות מעין אלו הם אתר יד 2 שחולש על תחום 'הנדל"ן', 'רכבי יד שנייה', 'חפצי יד שנייה', 'עסקים למכירה', 'לוח דרושים', 'מכירת חיות מחמד' או 'בעלי מקצוע'.
אתר מוכר נוסף שמתחרה באתר יד 2 הוא אתר WINWIN מבית ידיעות אחרונות שמחולק לקטגוריות כגון: 'רכב', 'יד שנייה', 'דירות חדשות', מידע על עסקאות נדל"ן בשכונות בערים שונות, 'בעלי חיים', 'מבצעי רכב' או 'בעלי מקצוע'.
כאמור, ההכנסה מאתרים אלו מבוצעת דרך מכירת שטחי פרסום אך לעיתים נמצא שדרך המכירה פועלת בצורה קצת מניפולטיבית. לדוגמה אם נקליק על אחת ההגדרות המוצעות באתר WINWIN שנקראת 'מבצעי רכב' שממוקמת ליד קטגוריות כמו 'יד שנייה' ו'רכב', ייחשף לנו דף נחיתה פרסומי של אחת מחברות הליסינג הגדולות שמבקש מאיתנו להשאיר פרטים.
זוהי פרסומת ממומנת מסוג אחר, כזו שאינה מופיעה בגלוי בצד הדף אלא משולמת לאתר ומופיעה לכל אלו המעוניינים לקבל אינפורמציה לגבי מבצעי רכב. היתרון כאן עבור המפרסם הוא איסוף נתונים לגבי לקוחות פוטנציאליים המתעניינים בשירות או במוצר שהקליקו עליו.
5 טיפים מרכזיים בתהליך קידום אתרי רכבים:
טיפ מס' 1 – הבחירה בפלטפורמה הנכונה: אם הגעתם לשלב בניית אתר רכבים עליכם להבין בדיוק איזו פלטפורמה תאפשר לכם הצגה עם מיטב האפשרויות עבור לקוח הקצה. יש להבין את כל דרך הרכישה והקנייה שאמור הלקוח לעבור באתרכם ומה זה מצריך מבחינת מערכת הניהול שבה תשתמשו.
האם מדובר במערכת קוד סגור עם בניית אתר לבד או קוד פתוח שמבוססת על פלטפורמה קיימת? כל אחת מהן מביאה עמה יתרונות וחסרונות ומה שעליכם לקחת בחשבון הוא את היכולת הטכנית שכל פלטפורמה תאפשר לכם בניהול האתר שלכם, האם תוכלו לשנות ולשדרג את האתר ביתר קלות או לקבל חבילת תמיכה מתי שתדרשו לכך? אלו ועוד הם שאלות שעליכם לשאול את עצמכם ולהתייעץ עם מומחה בתחום עוד טרם בניית האתר.
טיפ מס' 2 – אסטרטגיה לפני כל יציאת אתר חדש: לפני כל יציאה למלחמה ראוי להיערך בהתאם עם אסטרטגיה מוכנה מראש לכל תרחיש שנדרש. כאשר אתם יוצאים לאוויר העולם עם אתר חדש אתם מגיעים לאזור שמעולם לא התנסיתם בו.
עליכם להבין בנושאים כמו: קידום אורגני וקידום ממומן ומה ההבדל ביניהם (גם אם אתם עצמכם לא תבצעו זאת אלא מי מטעמכם), עליכם להבין כיצד לרתום את הרשתות החברתיות לצורך קידום האתר שלכם בדיוק כפי שעליכם להבין שסטטיסטיקת השימוש באתר שלכם על ידי הלקוחות (כמו גוגל אנליטיקס) היא דבר בסיסי בכל אתר אינטרנט באשר הוא.
טיפ מס' 3 – להדגיש את המוצר בצורה הטובה ביותר: כאתר שמוכר מכוניות, הרבה מבעלי האתר לא מבינים עד כמה נושא הצגת המוצר עצמו הוא העניין החשוב ביותר באתר.
כאשר בונים אתר חושבים על כל האספקטים השונים שיש לקחת בחשבון, אך האופן שבו מוצגות המכוניות שהן למעשה המוצר עצמו הוא הדבר העיקרי.
בעלי אתרי מכוניות חייבים להיכנס לתוך הראש של הלקוח הפוטנציאלי ולהבין שכאשר הוא נכנס לאתר, הדבר העיקרי שבו הוא מתעניין הוא המכונית.
לא דף קשר, לא דף שאלות תשובות ולא בלוג עם תוכן רלוונטי. נכון, כל הדפים הללו בהחלט חשובים וגם טובים מאוד לקידום האתר שלך מבחינת SEO (קידום אורגני) אך אם נסתכל על הדבר העיקרי הוא אופן הנראות והצגת המוצר שהאתר שלך מוכר בצורה הטובה ביותר.
קיימים אתרי רכבים שבהם עיצוב האתר אינו טוב ודבר זה משפיע במישרין על רכישות רכבים באתר. הראו ללקוח שאתם חברה איכותית ומקצועית על ידי בחירה מוצלחת של המוצרים שאתם מוכרים לו. זה גם משפר את חווית הגלישה וגם יגדיל באופן משמעותי את סיכויי המכירה שלכם באתר.
טיפ מס' 4 – שימוש בכלים אוטומטיים: אם אתם רוצים למיטב עד כמה שניתן את האתר שלכם, להיות עם היד על הדופק ולהבין מה הקהל שלכם באמת רוצה, חשוב שתדעו לנצל תוכנות חיצוניות שיוכלו לעזור לכם לשדרג את האתר ולדעת טוב יותר את המגמות השונות בתחום שאותו אתם מוכרים.
קיימות בשוק תוכנות עזר רבות, חלקן בתשלום וחלקן בחינם, שיכולות לשדרג כל אתר, החל מרמת העיצוב ועיבוד התמונות שמוצגות בו וכלה באגירת מידע על משתמשי האתר וניצולו לצורך קידום מכירות האתר.
תוכנת CANVA לדוגמה, היא תוכנה חינמית שדרכה ניתן לעצב תמונות בצורה מקצועית. היא מגיעה עם שבלונות מוכנות לעיצוב, מוכנות מראש לפי גדלי תמונות שמותאמות להעלאה לרשתות חברתיות שונות כמו: פייסבוק ואינסטגרם.
טיפ מס' 5 – להבין את מהות העסק: זה נכון שאתר למכירת מכוניות הוא אתר אינטרנט שחי במרחב הווירטואלי ושרוב כמויות הלקוחות הפוטנציאליים שלכם מגיעים משם, אך חשוב מאוד להבין שאחרי הכול מדובר בעסק לכל דבר ועניין ושבמהלך כל תהליך הרכישה קיימים גורמים נוספים פיזיים שאמורים לספק את הרכב לקונה.
כל אלו הם גורמים פיזיים, מקושרים לגורמי חוץ נוספים ותלויים בבירוקרטיה כמו איחור בהספקת הרכב או חוסר בדגם רכב מסוים.
אחרי הכול מכירת רכב היא תהליך שקשור בהרבה פרטים וכשכל אחד עושה את עבודתו בצורה הטובה ביותר, הדף שבו מוצגת המכונית ללקוח הקצה שרואה אותה תפעל בצורה הטובה ביותר עבורו ועבורכם אם לאחר מכן שרשרת אספקת המוצר תעבוד כמו שצריך.